Fogalmak és jelentéseik
AKTÍV FIATAL
A társadalom működését megismerni akaró, nyitott és tettre kész fiatal.
Kihasználja a különböző véleménynyilvánítási alkalmakat és arra
törekszik, hogy részese legyen a folyamatoknak, a közös
döntéshozatalnak, ilyen fiatal például az ifjúsági önkormányzati
képviselő is.
ALAPSZABÁLY
Az ifjúsági önkormányzat működését meghatározó, a képviselőtestület által jóváhagyott, a célokat, a működés módját leíró szabály.
CÉLCSOPORT
Azon, meghatározott fiatalok csoportja, akiket az ifjúsági
szolgáltatás, projekt, program során az ifjúsági önkormányzat el kíván
érni.
EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS
Az ifjúsági önkormányzat és más formális vagy informális szervezet
közötti írásos megállapodás, mely magában foglalja, hogy hasonló célok
elérésének érdekében együtt tevékenykednek. Az együttműködés
haszonélvezői a célcsoportok és az együttműködésben részvevő
szervezetek.
ERNYŐSZERVEZET
Hasonló szakmai, etikai elven alapuló szervezetek összessége, amely a
tagszervezetek külső érdekképviseletét látja el. Ilyen lehet a régióban
működő ifjúsági önkormányzatok szövetsége is.
ERŐFORRÁSOK
Valamely cél elérését, megvalósulását segítő szellemi vagy anyagi
tényezők. Többfajta erőforrás létezik, úgymint: emberi erőforrások,
infrastrukturális és kapcsolati erőforrás.
ÉRDEKKÉPVISELET
Azonos társadalmi réteghez tartozó személyek közös érdekeinek védelmében végzett tevékenység.
FELNŐTT SEGÍTŐ
A felnőtt segítő olyan lélekben fiatal felnőtt, aki segíti az ifjúsági
önkormányzat munkáját. Folyamatosan mellettük-mögöttük áll, aki az
általuk kitalált és szervezett folyamatok teljességét ismeri és segíti,
de fontos szem előtt tartania, hogy ettől függetlenül nem Ő irányítja
az ifjúsági önkormányzat működését. Hozzá bátran fordulhatnak a
fiatalok, például, ha egyedül nem megy a pályázatírás, ha hivatalos
dolgokat kell elintézni, vagy ha a számlakezelésben kell segíteni.
Előnyös helyzet, ha intézményi háttér is áll a felnőtt segítő mögött,
valamint nagyon pozitív az is ha a felnőtt testülettől erre a feladatra
külön meghatalmazást kap, hiszen ez hivatalosan is kiemeli őt civil
helyzetéből, és intézkedőképessé teszi saját munkahelyi
kapcsolatrendszerén túl is.
FORMÁLIS VAGY INFORMÁLIS SZERVEZET
Formális egy szervezet akkor, ha jogszabály alapján hozzák létre, és a szerint is működik.
Az informális szervezetek nem jogszabály alapján alakulnak és nem is
azok szerint működnek, mindemellett tevékenységük nem ütközhet egyetlen
törvénybe sem.
HATÁROZAT
Az ifjúsági önkormányzat, írásos, testületileg hozott döntése.
IFJÚSÁGI ALPOLGÁRMESTER
Egy ifjúsági önkormányzatban általában egy vagy két ifjúsági
alpolgármester van. Az ifjúsági alpolgármestert legtöbb esetben a
képviselőtestület választja a képviselők közül. Feladata, hogy az
ifjúsági polgármester távollétében átvegye és ellássa annak feladatait,
ilyen esetben általában bír az ifjúsági polgármester teljes jogkörével,
valamint ugyanúgy képviselheti testületét, mint az ifjúsági
polgármester. Miután az ifjúsági alpolgármesternek időnként át kell
vennie az ifjúsági polgármester feladatait, ezért fontos, hogy teljes
körű bepillantást nyerhessen annak munkájába.
IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉG
Gyermekek, illetve fiatalok jogi személyiséggel nem rendelkező, együttműködő csoportot alkotó közössége.
IFJÚSÁGI POLGÁRMESTER
Az ifjúsági polgármestert demokratikus módon választják a választásra
jogosult gyermekek és fiatalok. Az ifjúsági polgármester feladata a
képviselőtestület vezetése. Ő hívja össze a testületi üléseket, készíti
elő a napirendi pontokat, vezeti le az üléseket. Képviseli a
választókat, a korosztályát, és a képviselőtestületét. Tulajdonképp az
ifjúsági polgármester fogja össze az ifjúsági önkormányzatot. Az
ifjúsági polgármester általában még különböző jogkörökkel bír, mint
például az aláírási jog. Az ifjúsági polgármester sohasem képviselheti
egyéni álláspontját, ha az nem egyezik a képviselőtestület
álláspontjával, emellett természetesen egyéni véleménye kell, hogy
legyen, de a választói és a képviselő testületi érdekeket és
véleményeket kell elsősorban szem előtt tartania. Ha a polgármester nem
megfelelően látja el feladatait, akkor leváltható, ebben az esetben
időközi választásokat lehet kiírni.
IFJÚSÁGI REFERENS
A település ifjúsági ügyeivel foglalkozó, közvetlenül az
önkormányzatnál, vagy az önkormányzat feladat-ellátási szerződést
kötött helyi civil szervezetnél alkalmazott szakember. Legjobb esetben
ő az összekötő kapocs a felnőtt és az ifjúsági önkormányzat között.
IFJÚSÁGKUTATÁS
Olyan társadalomtudományi kutatás, amely információkkal,
helyzetelemzésekkel szolgál a fiatalokat érintő kérdésekben az
ifjúságpolitika területén működő szereplőknek, intézményeknek. A
döntéshozók ezen kutatások alapján hozzák meg azokat a döntéseket,
amelyekkel a fiatalok élethelyzetét segíteni, problémáikat orvosolni,
igényeiket támogatni lehet.
IFJÚSÁGPOLITIKA
A fiatalok tevékenységének és élethelyzetének javítása érdekében hozott
intézkedések és az ifjúsági munkát magába foglaló politikát értjük,
amely része a közpolitikának. Az ifjúsági munka és ifjúsági
intézményrendszer irányítása, fenntartása és fejlesztése is ide
tartozik.
JEGYZŐ
A jegyző látja el az ifjúsági önkormányzat törvényességi felügyeletét,
magyarul jelezi a képviselőtestületnek és az ifjúsági polgármesternek,
ha döntésüknél a testület valamely szabályát megsértik. Mindemellett
gondoskodik a jegyzőkönyv szabályos elkészítéséről és iktatásáról.
JEGYZŐKÖNYV
Az ifjúsági önkormányzat üléseiről jegyzőkönyv készül, melynek
tartalmaznia kell a megjelent képviselők és a meghívottak nevét, a
tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazások
számszerű eredményét és a hozott döntéseket.
JOGSZABÁLY
Általános, mindenkire nézve kötelező magatartási szabály, melynek
érvényességét az állam kényszerítő ereje biztosítja; a jogrendszer
alapja.
KÉPVISELŐK
Képviselő bárki lehet egy adott korhatáron belül, aki jelölteti magát,
indul a választáson, és szavazói megválasztják. Feladata szavazóinak
meghallgatása, képviselete, hogy betartsa az ifjúsági önkormányzat
szabályait (Alapszabályát, SZMSZ-ét, stb.) részt vegyen a testületi
üléseken és a programok szervezésében. A képviselő nem csak választóit
képviselheti, hanem meghatározott esetekben magát az ifjúsági
önkormányzatot is. A képviselők jogait és kötelezettségeit az
Alapszabály és az SZMSZ szabályozza.
KÉPVISELŐTESTÜLET
A képviselőtestület az ifjúsági önkormányzat irányító szerve. Vezetője
az ifjúsági polgármester. A képviselők számát mindig az adott
településen élő fiatalok határozzák meg, általában a település
nagysága, és a településen élő gyermekek, fiatalok száma szerint. Az
ifjúsági önkormányzati döntéseket, határozatokat mindig a
képviselőtestület hozza. A képviselőtestületnek határozott időközönként
testületi üléseket kell tartania. Az ifjúsági önkormányzat különböző
bizottságokat alakíthat, különböző tisztségeket hozhat létre, melyek
célirányos munkát végeznek, de munkájához szükséges a testület
jóváhagyása.
KORTÁRSSEGÍTŐK
Fiatalok, akik azonosulási képességüket mozgósítva, mellérendelt
szerepből igyekeznek segítséget nyújtani egykorú társaiknak megfelelő
képzés után.
KÖLTSÉGVETÉS
Az ifjúsági önkormányzatok költségvetést szoktak készíteni az előre eltervezett kiadásokról és bevételekről.
A kiadások általában a programokra, működésre, képzésekre költött
pénzek, amelyeket minden esetben hasznos számlával igazolni. A
bevételek három fő forrásból származhatnak: 1. a felnőtt önkormányzat
támogatja kistestvérét általában közösen megállapított pénzösszeggel
és/vagy egyéb módon, 2. pályázati pénzből (bár ez a tipikus
"bizonytalan, mint a kutya vacsorája" eset, hiszen nem garantálható,
hogy azzal a pályázattal, mellyel most nyertünk - és biztosítani tudjuk
működésünket, programjainkat - jövőre is nyerünk és a 3. a szponzori
támogatás. Jellemző e támogatási formára, hogy ritka, hogy hosszabb
távú támogatásról szólna, inkább egy adott program alkalmával kerülhet
rá sor.
KÖZÖSSÉGI TEREK
Azon helyek, ahol a településen élő fiatalok formális és informális
csoportjai lehetőséget kapnak közösségi tevékenységeik gyakorlására.
MANDÁTUM
Az ifjúsági önkormányzat képviselőinek és polgármesterének előre
meghatározott időre szóló mandátuma (megbízatása, felhatalmazása) van.
Ha a mandátum lejár vagy megszűnik, új választásokat kell kiírni.
MUNKACSOPORT
Az ifjúsági önkormányzat számára kiemelten fontos területeken végezendő
feladatok ellátására, programok megvalósítására állandó, illetve
ideiglenes munkacsoportokat hozhat létre az önként jelentkező
képviselőkből. A munkacsoportok létszáma általában 4-10 fő közötti a
feladat nagyságrendjétől függően.
PROGRAMTERV
A programterv az ifjúsági önkormányzat éves feladatait határozza meg.
A programtervet a képviselőtestület alkotja meg és fogadja el. Ebben
fogalmazzák meg, hogy milyen programokat szeretnének a jövőben
megvalósítani. A programtervben a feladatok végrehajtási idejét
ajánlott napra pontosan meghatározni.
REFERENS
Az ifjúsági önkormányzat számára alapvető, mégis különböző területeken
végezendő tevékenységek elvégzésére referenseket (felelősöket) nevezhet
ki, választhat a képviselők közül.
SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT
A Szervezeti és Működési Szabályzat (röviden: SZMSZ) az Alapszabályban
nem részletezett eljárásmódokat leíró, minden képviselő, tisztségviselő
magatartsását szabályozó irat. Az alapító dokumentummal nem lehet
ellentétes, hiszen tulajdonképpen azt részletezi. Tartalmazza az
ifjúsági önkormányzat működésével kapcsolatos döntéseket. Szabályozza
például, hogy kinek lehet tanácskozási joga a testületi ülésen, hogy az
üléseket milyen gyakorisággal kell összehívni, hogy mennyi képviselőnek
kell jelen lenni a határozatképességhez. Az SZMSZ megalkotása,
módosítása, és betartatása a képviselőtestület feladata.
TESTÜLETI ÜLÉS
A képviselőtestület határozathozatala a testületi üléseken történik. A
testületi üléseket az ifjúsági polgármester vagy a levezető elnök
vezeti, előre meghatározott napirendi pontok alapján. A napirendi
pontokat az ifjúsági polgármester állítja össze és még az ülés előtt
kiküldi a képviselőknek. A képviselőtestületnek az ülésen el kell
fogadni azokat. A napirendi pontok tartalmazzák az ülésen megvitatandó
kérdéseket. A témák szerint a képviselők beszámolót tartanak,
megvitatják a kérdést, majd szavazással döntenek. A testületi ülés
nyilvános, de döntési joga csak a képviselőtestületnek van. Az ülésen
tanácskozási joggal részt vehetnek például meghívott vendégek, segítők
és érdeklődők. Az ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, így minden
dokumentálva lesz és a döntések visszakereshetőek. A testületi ülésen
jelenléti ívet is kell készíteni. Miután az ülés nyilvános, az azon
megvitatott, és eldöntött dolgok teljesítése a jövőben számonkérhető
lesz! Ezért hát, ha eldöntünk valamit azt teljesíteni kell!
VÁLASZTÁSI SZABÁLYZAT
Az ifjúsági önkormányzat megválasztásának módját meghatározó
szabályzat, melyet a képviselőtestületnek jóvá kell hagynia. Általában
a felnőtt önkormányzat választási szabályzatát szokás alapul venni e
szabályzat megalkotásakor.