Városi Gyermek és Ifjúsági Önkormányzat Hódmezővásárhely

Amit mi játszunk, az maga az élet!

Fogalmak és jelentéseik



AKTÍV FIATAL
A társadalom működését megismerni akaró, nyitott és tettre kész fiatal. Kihasználja a különböző véleménynyilvánítási alkalmakat és arra törekszik, hogy részese legyen a folyamatoknak, a közös döntéshozatalnak, ilyen fiatal például az ifjúsági önkormányzati képviselő is.

ALAPSZABÁLY

Az ifjúsági önkormányzat működését meghatározó, a képviselőtestület által jóváhagyott, a célokat, a működés módját leíró szabály.

CÉLCSOPORT
Azon, meghatározott fiatalok csoportja, akiket az ifjúsági szolgáltatás, projekt, program során az ifjúsági önkormányzat el kíván érni.

EGYÜTTMŰKÖDÉSI MEGÁLLAPODÁS
Az ifjúsági önkormányzat és más formális vagy informális szervezet közötti írásos megállapodás, mely magában foglalja, hogy hasonló célok elérésének érdekében együtt tevékenykednek. Az együttműködés haszonélvezői a célcsoportok és az együttműködésben részvevő szervezetek.

ERNYŐSZERVEZET
Hasonló szakmai, etikai elven alapuló szervezetek összessége, amely a tagszervezetek külső érdekképviseletét látja el. Ilyen lehet a régióban működő ifjúsági önkormányzatok szövetsége is.

ERŐFORRÁSOK
Valamely cél elérését, megvalósulását segítő szellemi vagy anyagi tényezők. Többfajta erőforrás létezik, úgymint: emberi erőforrások, infrastrukturális és kapcsolati erőforrás.

ÉRDEKKÉPVISELET
Azonos társadalmi réteghez tartozó személyek közös érdekeinek védelmében végzett tevékenység.

FELNŐTT SEGÍTŐ
A felnőtt segítő olyan lélekben fiatal felnőtt, aki segíti az ifjúsági önkormányzat munkáját. Folyamatosan mellettük-mögöttük áll, aki az általuk kitalált és szervezett folyamatok teljességét ismeri és segíti, de fontos szem előtt tartania, hogy ettől függetlenül nem Ő irányítja az ifjúsági önkormányzat működését. Hozzá bátran fordulhatnak a fiatalok, például, ha egyedül nem megy a pályázatírás, ha hivatalos dolgokat kell elintézni, vagy ha a számlakezelésben kell segíteni. Előnyös helyzet, ha intézményi háttér is áll a felnőtt segítő mögött, valamint nagyon pozitív az is ha a felnőtt testülettől erre a feladatra külön meghatalmazást kap, hiszen ez hivatalosan is kiemeli őt civil helyzetéből, és intézkedőképessé teszi saját munkahelyi kapcsolatrendszerén túl is.

FORMÁLIS VAGY INFORMÁLIS SZERVEZET
Formális egy szervezet akkor, ha jogszabály alapján hozzák létre, és a szerint is működik.
Az informális szervezetek nem jogszabály alapján alakulnak és nem is azok szerint működnek, mindemellett tevékenységük nem ütközhet egyetlen törvénybe sem.

HATÁROZAT
Az ifjúsági önkormányzat, írásos, testületileg hozott döntése.

IFJÚSÁGI ALPOLGÁRMESTER
Egy ifjúsági önkormányzatban általában egy vagy két ifjúsági alpolgármester van. Az ifjúsági alpolgármestert legtöbb esetben a képviselőtestület választja a képviselők közül. Feladata, hogy az ifjúsági polgármester távollétében átvegye és ellássa annak feladatait, ilyen esetben általában bír az ifjúsági polgármester teljes jogkörével, valamint ugyanúgy képviselheti testületét, mint az ifjúsági polgármester. Miután az ifjúsági alpolgármesternek időnként át kell vennie az ifjúsági polgármester feladatait, ezért fontos, hogy teljes körű bepillantást nyerhessen annak munkájába.

IFJÚSÁGI KÖZÖSSÉG
Gyermekek, illetve fiatalok jogi személyiséggel nem rendelkező, együttműködő csoportot alkotó közössége.

IFJÚSÁGI POLGÁRMESTER
Az ifjúsági polgármestert demokratikus módon választják a választásra jogosult gyermekek és fiatalok. Az ifjúsági polgármester feladata a képviselőtestület vezetése. Ő hívja össze a testületi üléseket, készíti elő a napirendi pontokat, vezeti le az üléseket. Képviseli a választókat, a korosztályát, és a képviselőtestületét. Tulajdonképp az ifjúsági polgármester fogja össze az ifjúsági önkormányzatot. Az ifjúsági polgármester általában még különböző jogkörökkel bír, mint például az aláírási jog. Az ifjúsági polgármester sohasem képviselheti egyéni álláspontját, ha az nem egyezik a képviselőtestület álláspontjával, emellett természetesen egyéni véleménye kell, hogy legyen, de a választói és a képviselő testületi érdekeket és véleményeket kell elsősorban szem előtt tartania. Ha a polgármester nem megfelelően látja el feladatait, akkor leváltható, ebben az esetben időközi választásokat lehet kiírni.

IFJÚSÁGI REFERENS
A település ifjúsági ügyeivel foglalkozó, közvetlenül az önkormányzatnál, vagy az önkormányzat feladat-ellátási szerződést kötött helyi civil szervezetnél alkalmazott szakember. Legjobb esetben ő az összekötő kapocs a felnőtt és az ifjúsági önkormányzat között.

IFJÚSÁGKUTATÁS
Olyan társadalomtudományi kutatás, amely információkkal, helyzetelemzésekkel szolgál a fiatalokat érintő kérdésekben az ifjúságpolitika területén működő szereplőknek, intézményeknek. A döntéshozók ezen kutatások alapján hozzák meg azokat a döntéseket, amelyekkel a fiatalok élethelyzetét segíteni, problémáikat orvosolni, igényeiket támogatni lehet.

IFJÚSÁGPOLITIKA
A fiatalok tevékenységének és élethelyzetének javítása érdekében hozott intézkedések és az ifjúsági munkát magába foglaló politikát értjük, amely része a közpolitikának. Az ifjúsági munka és ifjúsági intézményrendszer irányítása, fenntartása és fejlesztése is ide tartozik.

JEGYZŐ
A jegyző látja el az ifjúsági önkormányzat törvényességi felügyeletét, magyarul jelezi a képviselőtestületnek és az ifjúsági polgármesternek, ha döntésüknél a testület valamely szabályát megsértik. Mindemellett gondoskodik a jegyzőkönyv szabályos elkészítéséről és iktatásáról.

JEGYZŐKÖNYV
Az ifjúsági önkormányzat üléseiről jegyzőkönyv készül, melynek tartalmaznia kell a megjelent képviselők és a meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazások számszerű eredményét és a hozott döntéseket.

JOGSZABÁLY
Általános, mindenkire nézve kötelező magatartási szabály, melynek érvényességét az állam kényszerítő ereje biztosítja; a jogrendszer alapja.

KÉPVISELŐK
Képviselő bárki lehet egy adott korhatáron belül, aki jelölteti magát, indul a választáson, és szavazói megválasztják. Feladata szavazóinak meghallgatása, képviselete, hogy betartsa az ifjúsági önkormányzat szabályait (Alapszabályát, SZMSZ-ét, stb.) részt vegyen a testületi üléseken és a programok szervezésében. A képviselő nem csak választóit képviselheti, hanem meghatározott esetekben magát az ifjúsági önkormányzatot is. A képviselők jogait és kötelezettségeit az Alapszabály és az SZMSZ szabályozza.

KÉPVISELŐTESTÜLET
A képviselőtestület az ifjúsági önkormányzat irányító szerve. Vezetője az ifjúsági polgármester. A képviselők számát mindig az adott településen élő fiatalok határozzák meg, általában a település nagysága, és a településen élő gyermekek, fiatalok száma szerint. Az ifjúsági önkormányzati döntéseket, határozatokat mindig a képviselőtestület hozza. A képviselőtestületnek határozott időközönként testületi üléseket kell tartania. Az ifjúsági önkormányzat különböző bizottságokat alakíthat, különböző tisztségeket hozhat létre, melyek célirányos munkát végeznek, de munkájához szükséges a testület jóváhagyása.

KORTÁRSSEGÍTŐK
Fiatalok, akik azonosulási képességüket mozgósítva, mellérendelt szerepből igyekeznek segítséget nyújtani egykorú társaiknak megfelelő képzés után.

KÖLTSÉGVETÉS
Az ifjúsági önkormányzatok költségvetést szoktak készíteni az előre eltervezett kiadásokról és bevételekről.
A kiadások általában a programokra, működésre, képzésekre költött pénzek, amelyeket minden esetben hasznos számlával igazolni. A bevételek három fő forrásból származhatnak: 1. a felnőtt önkormányzat támogatja kistestvérét általában közösen megállapított pénzösszeggel és/vagy egyéb módon, 2. pályázati pénzből (bár ez a tipikus "bizonytalan, mint a kutya vacsorája" eset, hiszen nem garantálható, hogy azzal a pályázattal, mellyel most nyertünk - és biztosítani tudjuk működésünket, programjainkat - jövőre is nyerünk és a 3. a szponzori támogatás. Jellemző e támogatási formára, hogy ritka, hogy hosszabb távú támogatásról szólna, inkább egy adott program alkalmával kerülhet rá sor.

KÖZÖSSÉGI TEREK
Azon helyek, ahol a településen élő fiatalok formális és informális csoportjai lehetőséget kapnak közösségi tevékenységeik gyakorlására.

MANDÁTUM
Az ifjúsági önkormányzat képviselőinek és polgármesterének előre meghatározott időre szóló mandátuma (megbízatása, felhatalmazása) van. Ha a mandátum lejár vagy megszűnik, új választásokat kell kiírni.

MUNKACSOPORT
Az ifjúsági önkormányzat számára kiemelten fontos területeken végezendő feladatok ellátására, programok megvalósítására állandó, illetve ideiglenes munkacsoportokat hozhat létre az önként jelentkező képviselőkből. A munkacsoportok létszáma általában 4-10 fő közötti a feladat nagyságrendjétől függően.

PROGRAMTERV
A programterv az ifjúsági önkormányzat éves feladatait határozza meg.
A programtervet a képviselőtestület alkotja meg és fogadja el. Ebben fogalmazzák meg, hogy milyen programokat szeretnének a jövőben megvalósítani. A programtervben a feladatok végrehajtási idejét ajánlott napra pontosan meghatározni.

REFERENS
Az ifjúsági önkormányzat számára alapvető, mégis különböző területeken végezendő tevékenységek elvégzésére referenseket (felelősöket) nevezhet ki, választhat a képviselők közül.

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZAT
A Szervezeti és Működési Szabályzat (röviden: SZMSZ) az Alapszabályban nem részletezett eljárásmódokat leíró, minden képviselő, tisztségviselő magatartsását szabályozó irat. Az alapító dokumentummal nem lehet ellentétes, hiszen tulajdonképpen azt részletezi. Tartalmazza az ifjúsági önkormányzat működésével kapcsolatos döntéseket. Szabályozza például, hogy kinek lehet tanácskozási joga a testületi ülésen, hogy az üléseket milyen gyakorisággal kell összehívni, hogy mennyi képviselőnek kell jelen lenni a határozatképességhez. Az SZMSZ megalkotása, módosítása, és betartatása a képviselőtestület feladata.

TESTÜLETI ÜLÉS
A képviselőtestület határozathozatala a testületi üléseken történik. A testületi üléseket az ifjúsági polgármester vagy a levezető elnök vezeti, előre meghatározott napirendi pontok alapján. A napirendi pontokat az ifjúsági polgármester állítja össze és még az ülés előtt kiküldi a képviselőknek. A képviselőtestületnek az ülésen el kell fogadni azokat. A napirendi pontok tartalmazzák az ülésen megvitatandó kérdéseket. A témák szerint a képviselők beszámolót tartanak, megvitatják a kérdést, majd szavazással döntenek. A testületi ülés nyilvános, de döntési joga csak a képviselőtestületnek van. Az ülésen tanácskozási joggal részt vehetnek például meghívott vendégek, segítők és érdeklődők. Az ülésről jegyzőkönyvet kell készíteni, így minden dokumentálva lesz és a döntések visszakereshetőek. A testületi ülésen jelenléti ívet is kell készíteni. Miután az ülés nyilvános, az azon megvitatott, és eldöntött dolgok teljesítése a jövőben számonkérhető lesz! Ezért hát, ha eldöntünk valamit azt teljesíteni kell!

VÁLASZTÁSI SZABÁLYZAT
Az ifjúsági önkormányzat megválasztásának módját meghatározó szabályzat, melyet a képviselőtestületnek jóvá kell hagynia. Általában a felnőtt önkormányzat választási szabályzatát szokás alapul venni e szabályzat megalkotásakor.
















Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 1
Heti: 8
Havi: 38
Össz.: 11 434

Látogatottság növelés
Oldal: GYIÖK fogalmak
Városi Gyermek és Ifjúsági Önkormányzat Hódmezővásárhely - © 2008 - 2024 - vgyio.hupont.hu

A HuPont.hu honlap ingyen regisztrálható, és sosem kell érte fizetni: Honlap Ingyen.

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »